نگاهی به جایگاه شهرک های کشاورزی/ جهش تولید به شرط مانع زدایی
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مازندران قطب مهم تولیدات کشاورزی به شمار می‌رود و در انواع محصولات رتبه اول کشور را دارد و اجرای مزارع متمرکز می‌تواند به برندسازی و جهش تولید در حوزه کشاورزی کمک کند.

ضعف در زیرساخت‌ها، نبود برندسازی، نداشتن بازارچه فروش، کم توجهی به بازاریابی و بالابودن هزینه‌های تولید از جمله موانع در بخش کشاورزی محسوب و سبب می‌شود تولیدات استان در رقابت با محصولات دیگر استان‌ها و کشورها، عرصه را به رقبا واگذار کند.

 

خرید ورق ژئوممبران

 

در سال جاری برای تحقق شعار سال جاری، طرح مزارع سازگار برای اولین بار در مازندران کلید خورد و این طرح به صورت ابتکاری و در قالب تفاهمنامه ای با یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد شهید کشور در نور آغاز شد.

ایجاد اولین مزرعه سازگار در مازندران

اولین مزرعه سازگار مازندران قرار است در وسعتی به مساحت ۴۰۰ هکتار با کاربری کشاورزی و دامی در استان اجرایی شود. حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تجمع فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری از ملزومات طرح مزارع سازگار به شمار می‌رود، افزود: در این مزارع می‌توان به فعالیت‌های مختلفی نظیر کشاورزی، پرورش دام و طیور، محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی و مشاغل مرتبط پرداخت.

 

خرید ژئوممبران 

 

وی با بیان اینکه مزارع سازگاری مشابه شهرک‌های کشاورزی است، افزود: این طرح در راستای اجرای شعار سال در بخش کشاورزی اجرایی شد و برای تحقق آن باید موانع فراروی و بروکراسی های معمول را برطرف کرد.

وی تاکید کرد: برای اجرای مزارع سازگار تمامی مجوزهای لازم باید در کمتر از یکماه صادر شود و دستگاه‌های مرتبط حمایت و پشتیبانی‌های لازم را از آن به عمل آوردند.
خیریان پور، اجرای پروژه‌های مزارع سازگار در کشور بی سابقه دانست و گفت: این پروژه در زمینه‌های مختلف طیور، زنبورداری، دامپروری، کشت گلخانه‌ای، آبزی پروری و غیره قابلیت اجرا شدن دارد.

همسوبودن فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، گل و گیاه، پرورش طیور و غیره سرمایه گذاری در قالب مزارع متمرکز را در استان مازندران به صرفه می‌کند

 

موارد استفاده ژئوممبران

 

همسوبودن فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، گل و گیاه، پرورش طیور و غیره سرمایه گذاری در قالب مزارع متمرکز را در استان مازندران به صرفه می‌کند، از سوی دیگر محدودیت زمین سبب می‌شود تا فعالیت‌های متمرکز در حوزه‌های مرتبط دارای صرفه اقتصادی باشد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، مجتمع شهرک‌های کشاورزی را از مزیت‌های مزارع سازگار بیان کرد و گفت: این طرح از مزیت‌های اصلی اقتصاد استان به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: در قالب این طرح به سرمایه گذارانی که دارای پنج هزار مترمربع زمین و یا بیشتر هستند، مجوز برای چند فعالیت مرتبط کشاورزی داده می‌شود.

وی رونق اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت معکوس را از جمله اهداف مجتمع‌های متمرکز موسوم به مزارع سازگار بیان کرد و گفت: تلاش می‌شود که مجوزها در کمترین زمان ممکن صادر شود.

همچنین عزیزاله شهید فر با بیان اینکه اولین مزرعه سازگار کشور در منطقه بهدشت نور در دست اجرا است، اظهار داشت: این طرح به عنوان پایلوت در کشور و خاورمیانه بی نظیر است.

 

کاربرد ورق ژئوممبران

 

وی با بیان اینکه زندگی روستایی در گذشته یک زندگی طبیعی و مورد بود، افزود: توسعه اقتصادی وتسهیل در فرایند تولید از جمله اهداف طرح مزارع سازگار و شهرک‌های کشاورزی است.

وی تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها را از جمله اهداف طرح مزارع سازگار در استان بیان کرد وگفت: این مزرعه به مساحت ۴۰۰ هکتار در نور در دست اجرا است.

شهیدی فر با اشاره به قابلیت‌های بخش کشاورزی، سرمایه گذاری در این حوزه را مستلزم حمایت‌ها و رفع موانع پیش روی ذکر کرد.

 

مشخصات ورق ژئوممبران

 

بخش کشاورزی مازندران با تولید بیش از هفت میلیون تن با تنوع ۷۰ نوع محصول که در ۱۴ محصول حائز رتبه اول تا سوم کشور است، به دلیل سخت گیری ها در صدور مجوزهای مربوطه، رعایت فاصله و … شاهد تغییر در کاربری اراضی زراعی، مهاجرت از روستا بوده است.

این در حالی است که در گذشته فعالان عرصه اقتصادی روستاها در یک مزرعه توأمان زراعت چند فعالیت کشاورزی را انجام می‌دادند از این رو مقرر شد افراد علاقمند که دارای اراضی ۵ هزار متر مربع, یک هکتار یا بیشتر هستند، براساس نوع پروژه توأمان مجوز فعالیت یکجا چند فعالیت در کمترین فرصت ممکن برایشان صادر شود تا در اجرای پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها از تولید شاهد افزایش تولید و تصاعدی شدن روند مهاجرت معکوس به روستاها، جلوگیری از تغییر کاربری و فروش اراضی و.. باشیم.

 

ویژگی ورق ژئوممبران

 

یکی از معضلات سرمایه گذاری در بخش کشاورزی زمان بر بودن و افزایش هزینه اخذ موافقت‌های اصولی به ویژه بحث رعایت فاصله است؛ در حالی که پرورش طیور، ماهی، کشت گلخانه، زراعت چوب، پرورش دام سبک و سنگین نژاد جدید و … می‌تواند با همزیستی در قالب یک مجوز تحت عنوان مزرعه سازگار احداث شود.

 

منبع مهرنیوز

 




:: بازدید از این مطلب : 351
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: